10. klasse

Hvad får du i en 10. klasse på Balletskolen?

Et anderledes år med kunst eller dans

10. klasse på Balletskolen er et tilbud til dig som ung, der gerne vil fordybe dig noget mere i enten kunst eller dans.

Dette er ikke et år væk fra folkeskolen, men en videreudvikling, hvor du kan finpudse dine færdigheder i dansk, engelsk & matematik. og få indsigt i både nationale og internationale emner.

Linjefag

Du undervises hver dag 1,5 time i enten dit linjefag kunst, som blandt andet dækker filmproduktion og de mere traditionelle billedkunstgenrer eller i dit linjefag dans, som dækker standard-latin, moderne, hiphop og ballet.

I dit skema er der afsat timer til fordybelse, træning og selvstudie i dit linjefag.

Skulle du være optaget på DTA i dans eller kunst, kan vi tilpasse dit skema, så du får luft i din hverdag.

Hvert år byder kunst på inspirationsudflugter og egen udstilling. Dans byder på optrin forskellige steder samt skolens egen forestilling i foråret.

Eksempel på et ugeskema

Faglighed

Du vil i 10. klasse få mulighed for, at styrke i dine faglige kompetencer i dansk, matematik og engelsk med folkeskolens afgangsprøve. I 10. klasse laver du også den obligatoriske opgave (OSO) rettet mod din uddannelse og dit kommende erhvervsønske.

Udover de obligatoriske 10. klassefag har vi også faget INDSIGT. Her bliver vi klogere på samfundsmæssige-, historiske- og kulturelle problematikker både herhjemme og i udlandet. Vi skal både lave lokale projekter og også arbejde mere internationalt.

Udsyn og rejser

Indsigt skal give udsyn og udsyn giver indsigt. Balletskolen i Holstebro har adskillige samarbejdspartnere ud over Europa, som vi vil benytte.

Der bliver planlagt rejser, hvor fokus er på dit linjefag, kulturelle oplevelser samt på samarbejder med andre unge.

Vi arbejder også løbende på at modtage gæstelærere fra udlandet, som kan udfordre os og hjælpe os med at udforske andre metoder og tankegange.

Er du interesseret?

Kontakt os med alle de spørgsmål du måtte have!