UNDERVISNINGSMILJØ
Rummelighed, ansvar, seriøsitet og humor!
Disse fire begreber kendetegner Balletskolens arbejde med børn og unge og samarbejdet mellem
personalet.
Gennem et trygt undervisningsmiljø, hvor vi fokuserer på den enkelte elevs styrker, giver vi eleverne en
ballast til at blive robuste unge med en solid faglig og menneskelig bagage. Intet kommer af sig selv, så vi
lægger vægt på, at vi skal gøre, hvad vi kan - at vi både i danse – og kunststudierne og i klasselokalet altid
gør vores bedste.
Et trygt miljø på skolen kræver også noget af børn og voksne. Vi lægger stor vægt på, at vi skal tale pænt til,
med og om hinanden, og at vi tager hensyn til hinanden. Vi lægger også vægt på et godt og respektfuldt
samarbejde med skolens forældre, der bunder i tillid og åbenhed.
Hvert skoleår indeholder mange sociale arrangementer – også på tværs af klasser og årgange. På
Balletskolen lægger vi vægt på også at mødes på tværs af årgange, hvor de ældste elever er kulturbærere.
Skolens børnehave Mo2rikken har fast en skoleven fra 6. klassetrin, hvor der hver uge er skemalagt
samvær. Store som små nyder denne forbindelse. Sammenhold og holdånd er også vigtige begreber, så
med jævne mellemrum mødes alle skolens elever og personale til fællessamling med hygge, informationer,
underholdning og bare det at være sammen. Derudover er der også samvær på tværs af årgange i
forbindelse med skolens forestillinger og kunstudstillinger.
I forbindelse med skole æstetiske miljø, arbejder skolens kunstlinje samt de forskellige billedkunsthold
løbende med værker, der kan udsmykke skolen.
Klassens trivsel er vigtig. Uden trivsel ingen læring. Derfor afholder alle klasser arrangementer med eller
uden forældre. Alle klasser deltager i en trivselsundersøgelse på klassetrivsel.dk, hvor klassens puls og
trivsel måles. Herudover står personalet altid til rådighed, hvis der skulle opstå problemer. I forbindelse
med skoleåret 2025/26 arbejdes der målrettet med begrebet VENSOMHED, og der henvises til andet sted
på denne hjemmeside for nærmere beskrivelse.
Vi afholder årligt elevsamtaler med den enkelte elev, hvor løst og fast vendes. Hvert år afholdes skole-hjem-samtaler i efteråret. Samtaler, som tager udgangspunkt i samtaleark, eleven har haft med hjemme, og
i skoleårets start inviteres klassens forældre til klassemøde, hvor årets program og andre tiltag
præsenteres. Det er også stedet, hvor vi diskuterer klassens trivsel.
UNDERVISNINGSMILJØVURDERING og handleplan
Sikkerhedsforholdene på skolen lever op til alle relevante krav. Der afholdes hvert år evakueringsøvelser og
i det hele taget er der fokus på elevernes sikkerhed i forbindelse med frikvarterer, ture og rejser. Der er
også en detaljeret sorg- og kriseplan til rådighed i det tilfælde noget voldsomt skulle forekomme.
I forhold til tidligere år er indeklimaet forbedret, dog er det i de østvendte klasselokaler samt de lejede
lokaler i gadeplan stadig meget varmt om sommeren. Der er lavet forebyggende tiltag i forhold til
solafskærmning i østvendte klasselokaler, men på trods ad det, er det stadigt varme lokaler i
sommerperioden.
Alle klasser på Balletskolen har gennemført spørgeskemaundersøgelse på www.klassetrivsel.dk samt en
undersøgelse i juni 2025 lavet på baggrund af Folkeskolens undervisningsmiljøundersøgelse, bl.a. om det
psykiske undervisningsmiljø. Da spørgeundersøgelsen først kunne foretages medio juni, deltog skolens
ældste klasser ikke i denne.
Det generelle billede er, at det psykiske miljø er rigtig godt. Langt hovedparten af skolens elever udtrykker
god trivsel, bl.a. fordi
•Der er gode lærer-elevrelationer og elev-elevrelationer
•Undervisningen er generel god
•Der er fokus på trivsel
•De elsker at danse og udtrykke sig kunstnerisk og kreativt.
•Eleverne får mange gode oplevelser
Ud fra undersøgelsens statistik er det tydeligt, at eleverne trives på skolen. Over 90% er glade for deres
skole, klasse og lærere – de føler de hører til skolen. Der opleves nærmest ingen mobning – under3 % har
oplevet mobning i løbet af skoleåret. På selve undervisningsdelen oplever 90% at de ofte eller tit klarer sig
godt i skolen, det lykkes at lære det, de har sat sig for i skolen. Eleverne oplever ro i undervisningen og får
god hjælp af lærerne.
Det er vigtigt, at vi fastholder og gerne udbygger disse undervisnings- og trivselsfremmende forhold, men
selvfølgelig også, at vi tager hånd om de elever, der på specifikke områder påpeger udfordringer og i større
grad tilrettelægger skoledagene, så både de elever, der har udfordringer, de, der mangler udfordringer
tilgodeses.
Ud fra undersøgelsens besvarelser vil disse fokuspunkter være prioriteret:
Elever ønsker en større indflydelse på undervisningens indhold.
Der skal i undervisningen være flere fysiske aktiviteter i læseskoletimerne.
Vi skal skemateknisk forsøge at skabe kortere skoledage, som dog er udfordret på de ekstra timer eleverne
skal gå i skole hver dag på grund af deres linjefag i dans, ballet og kunst. – samtidig med, at skolefagene skal
stå mål med Folkeskoleloven.
Der skal stadig være opmærksomhed på indeklimaet. De fysiske rammer vil dog altid være en udfordring,
da lokalerne ikke oprindeligt er skabte til undervisningslokaler men andre formål. Denne udfordring vil blive
løst i forbindelse med skolens flytning til andre lokaler i skoleåret 2026/27. Det kunne komme på tale at
lave flere pauser i forbindelse med sommermånederne for at forebygge de varme klasselokalers indvirken
på undervisningen.
Frikvarterer: Skole har pt. ingen legeplads tilknyttet. En del børn kan godt lide frikvartererne, mens andre er
udfordrede på at komme med i fællesskaber. Nye konstellationer skal skabes, nye fællesskaber på tværs af
klasserne skal etableres – fx vha. legepatruljer og faste legemakkere.
Vi vil løbende arbejde med ”hilsepligten” hvor alle elever og voksne lærer at se hinanden og hilser.
Vi vil arbejde ekstra på at sammentømre udskolingen fra 7. til 10. klasse blandt ved fællesaktiviteter,
overnatninger og forskellige udfordringer i løbet af skoleåret.
Næste evaluering laves i skoleåret 2027/27